Hlavným zámerom novely bolo zabezpečiť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľov pri predaji tovaru a poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku a pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho v súlade so súčasnými právnymi predpismi Európskej únie.
Zmluva uzavretá na diaľku
Zmluvou uzavretou na diaľku sa rozumie zmluva, ktorá sa dojednáva a uzatvára buď použitím akéhokoľvek prostriedku diaľkovej komunikácie alebo bez súčasného fyzického kontaktu spotrebiteľa a predávajúceho, a to až do jej uzavretia. Oba tieto znaky musia byť splnené kumulatívne. Zvýšená ochrana sa poskytuje z dôvodu, že pri uzatváraní zmluvy na diaľku nemá spotrebiteľ totožné možnosti a postavenie ako pri uzatváraní zmluvy v prevádzke predávajúceho. Spotrebiteľ napr. nemá možnosť zistiť najmä charakter a vlastnosti tovaru, je vystavený riziku, že skutočná identita obchodníka môže byť iná, ako prezentovaná. Zároveň spotrebiteľ musí platiť aj náklady vrátenia tovaru predávajúcemu v prípade, že sa od zmluvy na diaľku rozhodne odstúpiť.
Cieľom novely zákona v porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou je stanoviť podrobnejšie požiadavky na informačné povinnosti predávajúcich pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, a tým prispieť k zvýšeniu právnej istoty tak spotrebiteľov, ako aj predávajúcich.
Okrem iného sa rozširujú formálne požiadavky na uvedené zmluvy a podrobnejšie je upravený aj postup pri uplatňovaní práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy. Novelou sa predlžuje lehota na odstúpenie od zmluvy a to zo siedmych pracovných dní na štrnásť kalendárnych dní. Zavádza sa aj tzv. vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý spotrebiteľom zjednoduší postup pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy.
Novela zákona o ochrane spotrebiteľa – ďalšie úpravy
Novou právnou úpravou sa taktiež regulujú niektoré ďalšie požiadavky. Ide najmä o úpravu tzv. predajných akcií, ktoré sú v súčasnosti zneužívané v neprospech spotrebiteľov, pričom sa predovšetkým vymedzujú povinnosti predávajúcich a organizátorov predajných akcií s cieľom zamedziť využívaniu agresívnych a iných nekalých obchodných praktík zo strany predávajúcich na predajných akciách, pri ktorých často dochádza k zneužívaniu dôvery a objektívnej slabosti osobitne zraniteľnej skupiny spotrebiteľov, a to predovšetkým seniorov.
Novelou zákona dochádza napríklad aj k rozšíreniu informačných povinností, ktoré musí predávajúci vo všeobecnosti poskytnúť spotrebiteľovi ešte pred uzavretím zmluvy. Takisto dochádza k zákazu využívania niektorých zabezpečovacích prostriedkov vo vzťahu k spotrebiteľom.