Poskytnutie osobných údajov v banke
Otázka:
Chcem sa opýtať, mám schválený úver v zahraničnej banke g-schnelle bank. Zahraničná banka si môže žiadať od klienta citlivé údaje – meno, prihlasovacie údaje aj heslo do účtu? V žiadnom prípade im nemienim takéto údaje posielať! Ja si myslím, že ochrana osobných údajov je na prvom mieste a toto podľa mňa je podvod ako sa dostáť do môjho účtu a vybieliť ho. Prosím Vás o Vaše vyjadrenie k tejto záležitosti.
Odpoveď:
Naša advokátska kancelária poskytuje právne služby na území slovenskej republiky. Pokiaľ žiadate o úver v zahraničí podmienky jeho poskytnutia, postup banky a jej povinnosti ako aj Vaše práva sa s najväčšou pravdepodobnosťou spravujú zahraničným právnym poriadkom, preto Vám k tejto otázke nemôžeme poskytnúť bližšie právne stanovisko.
Pokiaľ sa jedná o zahraničnú banku v rámci Európskej únie, je aj pre túto banku záväzné Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) známe ako „GDPR“.
V zmysle uvedeného nariadenia máte byť ako dotknutá osoba oboznámená so spracúvaním Vašich osobných údajov.
Podľa čl. 13 GDPR:
„1. V prípadoch, keď sa od dotknutej osoby získavajú osobné údaje, ktoré sa jej týkajú, poskytne prevádzkovateľ pri získavaní osobných údajov dotknutej osobe všetky tieto informácie:
- totožnosť a kontaktné údaje prevádzkovateľa a v príslušných prípadoch zástupcu prevádzkovateľa
- kontaktné údaje prípadnej zodpovednej osoby
- účely spracúvania, na ktoré sú osobné údaje určené, ako aj právny základ spracúvania
- ak sa spracúvanie zakladá na článku 6 ods. 1 písm. f), oprávnené záujmy, ktoré sleduje prevádzkovateľ alebo tretia strana
- príjemcovia alebo kategórie príjemcov osobných údajov, ak existujú
- v relevantnom prípade informácia o tom, že prevádzkovateľ zamýšľa preniesť osobné údaje do tretej krajiny alebo medzinárodnej organizácii a informácia o existencii alebo neexistencii rozhodnutia Komisie o primeranosti alebo, v prípade prenosov uvedených v článku 46 alebo 47 či v článku 49 ods. 1 druhom pododseku odkaz na primerané alebo vhodné záruky a prostriedky na získanie ich kópie, alebo kde boli poskytnuté
2. Okrem informácií, ktoré sa uvádzajú v odseku 1, prevádzkovateľ poskytne dotknutej osobe pri získavaní osobných údajov tieto ďalšie informácie, ktoré sú potrebné na zabezpečenie spravodlivého a transparentného spracúvania:
- doba uchovávania osobných údajov alebo, ak to nie je možné, kritériá na jej určenie
- existencia práva požadovať od prevádzkovateľa prístup k osobným údajom týkajúcim sa dotknutej osoby a práva na ich opravu alebo vymazanie alebo obmedzenie spracúvania, alebo práva namietať proti spracúvaniu, ako aj práva na prenosnosť údajov
- ak je spracúvanie založené na článku 6 ods. 1 písm. a) alebo na článku 9 ods. 2 písm. a), existencia práva kedykoľvek svoj súhlas odvolať bez toho, aby to malo vplyv na zákonnosť spracúvania založeného na súhlase udelenom pred jeho odvolaním
- právo podať sťažnosť dozornému orgánu
- informácia o tom, či je poskytovanie osobných údajov zákonnou alebo zmluvnou požiadavkou, alebo požiadavkou, ktorá je potrebná na uzavretie zmluvy, či je dotknutá osoba povinná poskytnúť osobné údaje, ako aj možné následky neposkytnutia takýchto údajov
- existencia automatizovaného rozhodovania vrátane profilovania uvedeného v článku 22 ods. 1 a 4 a aspoň v týchto prípadoch zmysluplné informácie o použitom postupe, ako aj význame a predpokladaných dôsledkoch takéhoto spracúvania pre dotknutú osobu
3. Ak má prevádzkovateľ v úmysle ďalej spracúvať osobné údaje na iný účel ako ten, na ktorý boli získané, poskytne dotknutej osobe pred takýmto ďalším spracúvaním informácie o tomto inom účele a ďalšie relevantné informácie uvedené v odseku 2.
4. Odseky 1, 2 a 3 sa neuplatňujú v rozsahu, v akom dotknutá osoba už má dané informácie.“