Vady na vozidle – možnosti vrátenia kúpnej ceny

Otázka

Na čo sa zamerať pri uplatňovaní nárokov zo zodpovednosti za vady pri kúpe (najmä) ojazdených automobilov?

Odpoveď:

1. Správna identifikácia právneho vzťahu, z ktorého sa budú odvíjať príslušné nároky a postup ich uplatňovania

V závislosti od povahy subjektov, ktoré vstupujú do občianskoprávneho vzťahu založeného kúpnou zmluvou, predmetom ktorej je prevod vlastníckeho práva k automobilu, rozlišujeme vzťah:

a) Nespotrebiteľský – zmluva nebola uzatvorená medzi spotrebiteľom a obchodníkom, pričom tento vzťah môže byť:

Občianskoprávny – podlieha úprave zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej ako „OZ“) – použijú sa všeobecné ustanovenia OZ o zodpovednosti za vady (§ 499 – § 510 OZ).

Obchodnoprávny – podlieha úprave zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník (ďalej ako „ObchZ“) – použijú sa ustanovenia ObchZ o zodpovednosti za vady ( 618 – § 626 ObchZ).

V zmysle § 261 ods. 1 ObchZ platí, že o obchodnoprávny vzťah ide vtedy, ak jeho účastníkmi sú podnikateliaak pri vzniku tohto vzťahu je zrejmé, že s prihliadnutím na všetky okolnosti sa týka ich podnikateľskej činnosti.

Navyše, podľa § 262 ods. 1 ObchZ platí, že „Strany si môžu dohodnúť, že ich záväzkový vzťah (teda aj vzťah občianskoprávny), ktorý nespadá pod vzťahy uvedené v § 261, sa spravuje týmto zákonom.“ Táto dohoda však musí mať písomnú formu.

b) Spotrebiteľský – zmluva bola uzatvorená medzi spotrebiteľom a obchodníkom – použijú sa špeciálne ustanovenia OZ o zodpovednosti za vady pri spotrebiteľskej kúpnej zmluve ( 618 – § 626 OZ), pričom:

Podľa § 52 ods. 3 OZ: „Obchodníkom je osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike koná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, a to aj prostredníctvom inej osoby, ktorá koná v jej mene alebo na jej účet.“

Obchodníkom bude v tomto prípade najčastejšie autorizovaný predajca automobilov, autobazár či iný podnikateľ.

Podľa § 52 ods. 3 OZ: „Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania.“

Spotrebiteľom je osoba, ktorá síce môže podnikať, no na to, aby jej vznikol status spotrebiteľa, musí pri kúpe / predaji auta vystupovať ako „bežná“ fyzická osoba, t. j. nesmie kúpu / predaj auta uskutočňovať v rámci jej podnikateľskej činnosti.

*Zároveň treba mať na pamäti, že v zmysle tretej vety § 52 ods. 2 OZ „Na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy prednostne použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva.“

2. Ako prebehla kúpa / predaj motorového vozidla?

Je potrebné zisťovať, čo predchádzalo uzavretiu kúpnej zmluvy, aké informácie si medzi sebou zmluvné strany vymenili a pod.. Dôležité je to najmä z pohľadu § 501 ods. 1 OZ, podľa ktorého „Ak má vec vady, o ktorých scudziteľ vie, upozorní na ne nadobúdateľa pred uzavretím zmluvy.“ Ide o všeobecnú povinnosť každého scudziteľa, ktorá sa uplatní aj v spotrebiteľskom vzťahu. Z vád, na ktoré kupujúci nebol upozornený (a nemohol ich tým pádom akceptovať), vznikajú kupujúcemu rozličné nároky. Kvôli dôkaznému bremenu je lepšie, ak sa existujúce vady zaznamenajú priamo do zmluvy, pričom kupujúci svojím podpisom vyjadrí súhlas, že bol s vadami oboznámený. Vady je potrebné v zmluve čo najlepšie vyšpecifikovať, aby kupujúci presne vedel, s akou časťou auta súvisia, ako sa prejavujú a ako často.

Ďalej je potrebné vedieť, či si strany dojednali aj záručnú dobu na reklamáciu (a v akej lehote), prípadne či si kupujúci dokúpil aj záručné poistenie a na aký čas.

V neposlednom rade je nevyhnutné poznať aj samotný obsah zmluvy, ďalej o aký zmluvný typ išlo, podľa akého zákona bola uzatvorená a v akej forme.

3. Kedy sa vady začali prvýkrát prejavovať?

Tento údaj je dôležitý najmä pre posúdenie plynutia lehoty na uplatnenie niektorých z nárokov zo zodpovednosti za vady.

Podľa § 499 ods. 2 OZ totiž „Ak sa vada prejaví do uplynutia šiestich mesiacov od plnenia, považuje sa za vadu, ktorá existovala už v čase plnenia. To neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady.“

Tzv. zákonná záručná lehota je v prípade spotrebiteľských zmlúv podstatne prísnejšia – podľa § 619 ods. 3 OZ „Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci.“

Pri spotrebiteľskej zmluve je ďalej potrebné zisťovať, či sa zmluvné strany nedohodli na skrátení tejto záručnej lehoty v súlade s ustanovením § 619 ods. 3 OZ. Aj v takom prípade však dohodnutá záručná lehota nesmie byť kratšia ako jeden rok od dodania veci.

Ak sa vada prejaví do uplynutia zákonnej alebo dohodnutej skrátenej záručnej lehoty, platí predpoklad, že táto vada existovala už v čase dodania veci (§ 620 ods. 2 OZ). Rovnako ako v prípade všeobecnej zodpovednosti za vady, to neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady.

4. Aké nároky mi vyplývajú zo zodpovednosti predajcu za vady?

Všeobecná zodpovednosť za vady

Typ vady / situácie, ktorá zakladá príslušný nárok

Príslušné zákonné ustanovenie

Druh nároku

Odstrániteľná vada

§ 507 ods. 1 OZ

Bezplatné odstránenie vadyprimeranej lehote, ktorou sa rozumie najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu / výmenu veci vzhľadom na povahu veci a závažnosť vady.

 

§ 507 ods. 2 OZ

Právo odstúpiť od zmluvy, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemožno vec riadne užívať.

Neodstrániteľná vada

§ 507 ods. 3 OZ

Primeraná zľava z kúpnej ceny, ak vada nebráni riadnemu užívaniu veci.

 

§ 507 ods. 2 OZ

Právo odstúpiť od zmluvy, ak vada bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať.

Scudziteľ výslovne ubezpečí kupujúceho, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim (t. j. také, na ktorých sa strany výslovne dohodli), a toto ubezpečenie sa ukáže byť nepravdivým.

§ 507 ods. 4 OZ

Právo odstúpiť od zmluvy.

Ak kupujúci vytkne vadu predávajúcemu a ukáže sa, že predávajúci nesie za vadu zodpovednosť.

§ 509 ods. 1 OZ

Právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré vznikli kupujúcemu v súvislosti s vytknutím vady alebo uplatnením nárokov zo zodpovednosti za vady na súde. Toto právo nie je vylúčené uplatnením vyššie opísaných nárokov zo zodpovednosti za vady, ale tvorí ich „doplnok“. Právo na náhradu účelne vynaložených nákladov je potrebné uplatniť u predajcu najneskôr do 2 mesiacov od dodania opravenej / náhradnej veci, vyplatenia zľavy z kúpnej ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy. V opačnom prípade toto právo zaniká (§ 509 ods. 2 OZ).

Ak kupujúcemu vznikne v dôsledku vady škoda.

§ 510 OZ + § 420 a nasl. OZ

Nárok na náhradu škody. Nárok na náhradu škody možno uplatňovať súbežne s horeuvedenými nárokmi vyplývajúcimi zo zodpovednosti za vady.

Osobitná zodpovednosť za vady v spotrebiteľskom vzťahu

Typ vady / situácie, ktorá zakladá príslušný nárok

Príslušné zákonné ustanovenie

Druh nároku

Odstrániteľná vada

§ 623 OZ

Bezplatné odstránenie vady výmenou / opravou veciprimeranej lehote, ktorá však nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady.

1. Predávajúci vadu neopravil ani vec nevymenil /

2. Predávajúci odmietol odstránenie vady z dôvodu, že oprava alebo výmena veci nie sú možné alebo by si vyžadovali neprimerané náklady /

3. Vec má rovnakú vadu aj napriek jej oprave či výmene za inú /

4. Vada je obzvlášť závažnej povahy /

5. Predávajúci vyhlásil alebo z okolností je zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote a bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.

§ 624 OZ

Právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy. Kupujúci však nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak sa sám spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná (preukazuje predávajúci). Po odstúpení od zmluvy kupujúci vráti vec predávajúcemu na náklady predávajúceho a predávajúci vráti kupujúcemu kúpnu cenu, a to najneskôr do 14 dní odo dňa, kedy mu bola vec vrátená, resp. po tom, čo mu kupujúci preukázal, že mu vec zaslal (podľa toho, čo nastane skôr).

Predávajúcemu vznikne v dôsledku výmeny veci alebo odstúpenia od kúpnej zmluvy škoda.

§ 623 ods. 7 OZ + § 624 ods. 9 OZ + § 420 a nasl. OZ

Nárok predávajúceho na náhradu škody voči kupujúcemu. Pri odstránení vady výmenou veci alebo pri odstúpení od zmluvy nemá predávajúci nárok na náhradu škody vtedy, ak škoda bola spôsobená bežným opotrebovaním veci alebo jej bežným užívaním v čase, než došlo k jej výmene alebo k odstúpeniu od zmluvy.  

5. Aký je ďalší postup, ak predávajúci odmietne prevziať zodpovednosť za vadu predanej veci?

Na to, aby ste boli so svojím nárokom v takomto prípade úspešní, je potrebné uplatniť ho na súde žalobou podanou podľa zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok. V súlade s § 508 ods. 1 OZ je nevyhnutné žalobu podať vo všeobecnej 3-ročnej premlčacej dobe, ktorá plynie už odo dňa, keď kupujúci vytkol (reklamoval) vadu u predávajúceho (teda nie od okamihu, keď predávajúci odmietol uznať nárok zo zodpovednosti za vady)! Po uplynutí premlčacej doby je Váš nárok zo zodpovednosti za vady značne oslabený – stačí, aby druhá strana sporu (predávajúci) vzniesol námietku premlčania, a súd Vám nárok neprizná. Ak sa Vám však úspešne podarí uplatniť si práva zo zodpovednosti za vady na súde, súd Vám môže na Váš návrh priznať aj finančné zadosťučinenie (§ 509 ods. 3 OZ).

Otázka

Dobrý deň, pred týždňom sme predali jazdené auto (nepodnikateľ nepodnikateľovi). V tejto bolo uvedené, že sme oboznámili kupujúceho s technickým stavom a nezatajili žiadne skutočnosti, prípadne závady, o ktorých by sme vedeli. Rovnako sme uviedli, že vozidlo bolo používané, riadne udržiavané a nemá žiadne vady (že je to auto primerané veku). Kupujúci vyhlásil, že sa so stavom riadne oboznámil jednak obhliadkou a aj skúšobnou jazdou a kupuje ho v stave, v akom sa ku dňu podpisu zmluvy nachádza. Kupujúci sa však teraz ozval, že otáčky v aute ,,zle pretáčajú”, a že chce vrátiť späť plnú sumu a auto vrátiť. Sme povinní toto akceptovať napriek faktu, že sme o žiadnej vade nevedeli? Vopred ďakujem za pomoc.

Odpoveď:

V prípade, že nie ste podnikateľom, zmluva, ktorú ste s kupujúcim uzavreli bude nespotrebiteľskou zmluvou a budú sa na ňu uplatňovať všeobecné ustanovenia kúpnej zmluvy podľa Občianskeho zákonníka.

Pri nespotrebiteľskej zmluve zákon nevymedzuje žiadnu zákonnú záruku, počas ktorej si kupujúci môže uplatniť vzniknuté vady.

Avšak, zákon predávajúcemu ukladá povinnosť, oboznámiť kupujúceho so všetkými vadami, ktoré predávaná vec má a o ktorých vie.

Ak vec vykazovala vadu v čase uzavretia zmluvy bez toho, či predávajúci o nej vedel alebo nie bude za vadu objektívne zodpovedný. V prípade, ak vyjde vada dodatočne najavo, má kupujúci právo na:

  • zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcej rozsahu a povahe veci
  • ak vada robí vec neupotrebiteľnou, môže kupujúci od kúpnej zmluvy odstúpiť
  • na náhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady

Je však potrebné túto skutočnosť dokázať.

Upozorňujeme na skutočnosť, že aj na nespotrebiteľskú zmluvu sa vzťahuje všeobecné ustanovenie § 508 ods. 2 Občianskeho zákonníka: „Vada, ktorá sa prejaví do šiestich mesiacov odo dňa prevzatia plnenia, sa považuje za vadu, ktorá bola už v deň prevzatia, ak to neodporuje povahe veci alebo ak scudziteľ nepreukáže opak.“ Môžeme hovoriť o vade, ktorá nebola zjavná, tzv. „skrytá vada“. V tomto prípade bude nutné, aby predávajúci dokázal, že vada neexistovala pri prevzatí vozidla kupujúcim.

Vyššie uvedená zodpovednosť predávajúceho sa neuplatní v prípade, ak v kúpnej zmluve spolu s kupujúcim prehlásili, že „vec je prenechaná ako stojí a leží“.

Ak ste sa s kupujúcim v zmluve nedohodli, že budete zodpovedný za vady, ktoré sa preukážu po prevzatí vozidla, nenesiete za nich zodpovednosť. Zodpovednosť sa vzťahuje len na vady, ktoré existovali v čase prevzatia, a vec nebola prenechaná v zmysle § 501 Občianského zákonníka: „Ak sa vec prenechá ako stojí a leží, nezodpovedá scudziteľ za jej vady, ibaže vec nemá vlastnosť, o ktorej scudziteľ vyhlásil, že ju má, alebo ktorú si nadobúdateľ výslovne vymienil.“

Od 1.7.2024 je účinná nová úprava zodpovednosti za vady podľa Občianskeho zákonníka, viac si prečítate v našom článku: Zodpovednosť za vady od 1.7.2024