
Zodpovednosť za vady (úprava od 1.7.2024)
Novelou Občianskeho zákonníka (ďalej len „OZ“), ktorá vstupuje do účinnosti od 1. júla 2024, došlo k výrazným zmenám v úprave jednak všeobecnej,...
PREČÍTAŤ ČLÁNOKVymáhanie nezaplateného poistného od poisťovne – Ako postupovať pri odmietnutí plnenia
Ak došlo k poškodeniu Vášho motorového vozidla a poisťovňa Vám odmieta vyplatiť celé poistné plnenie alebo zdržuje jeho úhradu, pomôžeme Vám s jeho vymáhaním. Naša advokátska kancelária zabezpečí najmä:
Ak máte záujem o vymáhanie pohľadávky voči poisťovni, neváhajte nás kontaktovať na recepcia@akmv.sk
Podľa § 788 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej ako „OZ“): „Poistnou zmluvou sa poistiteľ zaväzuje poskytnúť v dojednanom rozsahu plnenie, ak nastane náhodná udalosť v zmluve bližšie označená a fyzická alebo právnická osoba, ktorá s poistiteľom poistnú zmluvu uzavrela, je povinná platiť poistné.“
V prvom rade je potrebné nahlásiť poisťovni, že došlo k poistnej udalosti, pri ktorej bola spôsobená škoda na Vašom motorovom vozidle. Náklady vynaložené na opravu motorového vozidla si následne môžete uplatniť u poisťovne.
Podľa § 799 ods. 2 OZ: „Kto má právo na plnenie, je povinný bez zbytočného odkladu poistiteľovi písomne oznámiť, že nastala poistná udalosť, dať pravdivé vysvetlenie o jej vzniku a rozsahu jej následkov a predložiť potrebné doklady, ktoré si poistiteľ vyžiada. Poistné podmienky mu môžu uložiť aj ďalšie povinnosti.“
Poisťovňa vykoná šetrenie poistnej udalosti, v závere ktorého Vám písomne oznámi, či poskytne poistné plnenie a ak áno, v akej výške.
Podľa § 797 ods. 1 OZ: „Právo na plnenie má, pokiaľ nie je v tomto zákone alebo v poistných podmienkach ustanovené inak, ten, na ktorého majetok, život alebo zdravie, alebo na ktorého zodpovednosť za škody sa poistenie vzťahuje (poistený).“
Podľa § 797 ods. 2 OZ: „Právo na plnenie vznikne, ak nastane skutočnosť, s ktorou je spojený vznik povinnosti poistiteľa plniť (poistná udalosť).“
Podľa § 797 ods. 3 OZ: „Plnenie je splatné do pätnástich dní, len čo poistiteľ skončil vyšetrenie potrebné na zistenie rozsahu povinnosti poistiteľa plniť. Vyšetrenie sa musí vykonať bez zbytočného odkladu; ak sa nemôže skončiť do jedného mesiaca po tom, keď sa poistiteľ o poistnej udalosti dozvedel, je poistiteľ povinný poskytnúť poistenému na požiadanie primeraný preddavok.“
Podľa § 797 ods. 4 OZ: „Ak poistiteľ odmietol plniť čo i len z časti, je povinný uviesť dôvod neplnenia alebo zníženia plnenia; tento dôvod nie je možné dodatočne meniť.“
Ak Vám poisťovňa poistné plnenie neprizná (alebo prizná, no v zníženej sume), likvidátor poistnej udalosti je povinný v oznámení uviesť presné dôvody (s odkazom na konkrétne ustanovenia zákona, poistnej zmluvy alebo všeobecných obchodných podmienok) nepriznania alebo krátenia poistného plnenia. Tieto dôvody nie je možné dodatočne meniť.
Proti neposkytnutiu poistného plnenia možno podať návrh na vydanie platobného rozkazu, aby Vám poisťovňa zaplatila peňažnú sumu, ktorú ste si u nej pôvodne uplatňovali. Ak Vám poisťovňa zaplatí len časť požadovanej sumy, platobným rozkazom možno dosiahnuť zaplatenie zvyšku. Popri peňažnej sume v hodnote poistného plnenia sa možno domáhať aj úrokov z omeškania.
Prečítajte si právnu poradňu - Vaše otázky a odpovede k obmedzeniu / zbaveniu svojprávnosti určitej osoby na právne úkony.
PREČÍTAŤ ODPOVEĎOd 1.7.2024 je účinná nová úprava zodpovednosti za vady podľa Občianskeho zákonníka, viac si prečítate v našom článku: Zodpovednosť za...
PREČÍTAŤ ODPOVEĎPrávna poradňa k otázkam, aké sú možnosti požadovať vrátenie daru zo strany darcu aj obdarovaného.
PREČÍTAŤ ODPOVEĎ