Pod pojmom due diligence môžeme rozumieť starostlivosť alebo náležitú pozornosť, ktorú by osoba mala vynaložiť na to, aby predišla vzniku škody na svojom majetku. Existujú rôzne druhy due diligence, medzi ktoré patrí napríklad:
- finančná due diligence,
- daňová due diligence, ale aj
- právna due diligence.
Nižšie sa zameriame práve na právnu due diligence, t.j. na tzv. právny audit.
Prečítajte si aj:
Právny audit (angl. legal due diligence) predstavuje hĺbkovú previerku, pričom najčastejšie pôjde o previerku spoločnosti v súvislosti s plánovanou obchodnou transakciou ako napríklad kúpou akcií alebo obchodného podielu v spoločnosti. Právny audit však môže byť vykonaný aj v rámci spoločnosti ako takej bez akejkoľvek plánovanej transakcie, iba v rámci bežného fungovania spoločnosti.
Dôvodom realizácie právneho auditu je najmä náležité zistenie skutočností, ktoré môžu byť rozhodné pre rozhodnutie o realizácii transakcie ako takej alebo, v prípade právneho auditu spoločnosti, zistenie aktuálneho stavu podnikania spoločnosti a náležité posúdenie existujúcich zmluvných vzťahov a ich súladu s právnymi predpismi a upozornenie na možné riziká. Jeho cieľom je eliminácia nepriaznivých následkov, ktoré by potenciálne mohli nastať.
Proces právneho auditu
Proces právneho auditu možno rozdeliť do viacerých fáz:
1. Zadanie klienta a komunikácia s klientom
Prvým krokom je vždy zadanie od klienta. Tak ako uvádzame vyššie, môže ísť o pripravovanú obchodnú transakciu, prípadne o iný prípad, ktorý si však taktiež vyžaduje dôkladné a komplexné právne posúdenie. V rámci komunikácie s klientom bude potrebné zistiť konkrétne požiadavky klienta, ktoré má výsledný report z právneho auditu obsahovať.
2. Dodanie dokumentov
Krokom číslo dva je dodanie potrebných dokumentov. Klient by mal zabezpečiť predloženie dokumentov podľa zoznamu, ktorý mu bol predložený jeho právnym zástupcom. Ide o dokumenty, ktoré právny zástupca bude potrebovať za účelom zabezpečenia kroku číslo tri nižšie, t.j. analýzy dokumentov. Nie je pritom vylúčené, že v priebehu právneho auditu nastane potreba zoznam požadovaných dokumentov rozšíriť alebo doplniť, pričom o týchto skutočnostiach bude klient informovaný.
V súčasnosti sa v prípade právnych auditov už upustilo od dodania originálov alebo kópii listinných dokumentov a väčšinou sa využíva tzv. data room. Ide o online úložisko dokumentov, do ktorého klient nahrá elektronické verzie dokumentov, ktoré majú byť predmetom právneho auditu. Úložisko je zabezpečené heslom alebo iným spôsobom tak, aby boli dokumenty bezpečne uložené aj v online prostredí (napr. vytvorením prístupu iba pre určité osoby, ktorými sú právny zástupcovia klienta).
3. Analýza dodaných dokumentov a z nich vyplývajúcich rizík
V rámci tohto kroku dochádza ku komplexnej analýze dokumentov poskytnutých klientom. V závislosti od povahy poskytnutých dokumentov pôjde o posúdenie ich súladu s platnými právnymi predpismi, či o identifikáciu rizík vyplývajúcich pre klienta. Data room, do ktorého klient nahráva dokumenty sa zvyčajne zvykne rozdeľovať do viacerých kategórií tak, aby boli dokumenty prehľadne rozdelené podľa ich povahy a ich analýza bola uskutočnená v ich vzájomnej súvislosti. Najčastejšie pôjde o nasledovné oblasti:
- zmluvy a dohody – pôjde o akékoľvek a všetky zmluvy a dohody, ktorých zmluvnou stranou je klient. Môže ísť o zmluvy s dodávateľmi a odoberateľmi či zákazníkmi, napr. zmluvy o poskytovaní služieb či iné pomenované alebo nepomenované zmluvy z rôznych právnych odvetví;
- korporátne dokumenty – predkladajú sa osvedčenia o živnostenskom oprávnení, rozhodnutia jediného spoločníka alebo zápisnice z valného zhromaždenia, spoločenské zmluvy, zakladateľské listiny či stanovy vrátane ich úplných znení, zmluvy o výkone funkcie štatutárnych orgánov a pod.;
- nehnuteľnosti – uvedená oblasť zahŕňa posúdenie zmlúv o nájme a podnájme nehnuteľností ako aj zmlúv, na základe ktorých došlo k nadobudnutiu či scudzeniu nehnuteľností (najčastejšie kúpne a darovacie zmluvy, avšak môže ísť napríklad aj o zámennú zmluvu). Preverujú sa zároveň aj katastrálne mapy a pracuje sa s katastrom nehnuteľností;
- finančné dokumenty – najčastejšie pôjde o úverové zmluvy alebo iné zmluvy o poskytnutí financovania (napr. leasing). Nejde však o tzv. finančné due diligence, ktorého zameranie je odlišné;
- spory – nie len existujúce, ale aj hroziace súdne alebo rozhodcovské spory (nielen spory o zaplatenie, ale pokojne aj o určenie neplatnosti výpovede z pracovného pomeru či určenie vlastníckeho práva);
- pracovnoprávne vzťahy – v tejto oblasti pôjde o posúdenie pracovných zmlúv, dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vrátane ich dodatkov, interných smerníc zamestnávateľa a pod.;
- ako aj ďalšie oblasti v závislosti od povahy podnikania klienta, napr. oblasť autorského práva, ochranné známky, patenty, udelené licencie (vrátane osobitných licencií a povolení – napr. povolenia vydané Národnou bankou Slovenska alebo iným príslušným orgánom), poistné zmluvy a pod.
4. Príprava finálneho reportu
Výsledkom analýzy dokumentov predložených klientom ako aj právneho auditu býva report alebo inak označený dokument (napr. správa, posudok či stanovisko). Report obsahuje informácie o zistených nedostatkoch vrátane ich možných navrhovaných odstránení alebo riešení.
Identifikované riziká a iné nedostatky môžu mať rôznu povahu. V závislosti od konkrétne posudzovanej oblasti sa právny audit zameriava na nasledovné oblasti:
- zmluvy a dohody – rizikom môžu byť zmluvné pokuty, bez ohľadu na ich výšku, sľuby odškodnenia, nevýhodné zmluvné ustanovenia či ustanovenia v rozpore s právnymi predpismi. Report však bežne obsahuje aj všeobecné informácie o dobe trvania zmlúv a možnostiach ukončenia zmluvných vzťahov (výpoveďou, odstúpením od zmluvy, dohodou alebo iným spôsobom, vrátane upozornenia na dĺžky výpovedných dôb);
- korporátne dokumenty – kontrola pozostáva z kontroly zvolávaní zasadnutí valných zhromaždení, predmetu ich rozhodovania, kontroly dĺžky funkčného obdobia orgánov spoločnosti a z toho vyplývajúcich rizík. Predmetom kontroly môže byť aj správnosť zápisu konečného užívateľa výhod spoločnosti v obchodnom registri – napr. v prípade, ak má spoločnosť aj tichého spoločníka;
- nehnuteľnosti – rizikom je možná neplatnosť nájomných alebo podnájomných zmlúv z rôznych dôvodov, existencia záložných práv či vecných bremien k nehnuteľnostiam, ochranné pásma pozemkov alebo iné skutočnosti obmedzujúce vo využívaní alebo nakladaní s pozemkami;
- finančné dokumenty – kontrola sa zameriava najmä na dodržiavanie úverových či leasingových podmienok, možnosť predčasnej splatnosti, prípady porušenia zmlúv zo strany klienta a oprávneniach banky alebo inej financujúcej inštitúcie v tejto súvislosti;
- spory – skúma sa možnosť úspechu v spore vrátane možnosti vzniku ďalších potenciálnych sporov (napr. ak má klient pohľadávku po splatnosti a dlžník dobrovoľné neplní, existuje vysoká pravdepodobnosť súdneho sporu. Môže ísť však aj o úplne opačný problém);
- pracovnoprávne vzťahy – pôjde o kontrolu dodržiavania pracovnoprávnych predpisov, výšky minimálnej mzdy a iného obsahu alebo náležitostí pracovnoprávnych zmlúv, možnosti opätovného predĺženia pracovného pomeru na dobu určitú a pod.;
- ďalšie oblasti – v prípade absencie ochrannej známky môže dôjsť k navrhnutiu zápisu ochrannej známky. V iných oblastiach môže ísť o kontrolu potrebných povolení a licencií, pričom zisteným rizikom môže byť najmä ich absencia. Môže ísť aj o upozornenia na existujúce poistné udalosti alebo na vykonané alebo plánované kontroly zo strany štátnych orgánov (napr. Inšpektorát práce).
Na základe pripraveného reportu by mal byť klient dostatočne informovaný o zistených nedostatkoch a o hroziacich rizikách. V záujme klienta je vždy riadiť sa zisteniami z právneho auditu a pokúsiť sa v súčinnosti s právnym zástupcom identifikované nedostatky alebo riziká eliminovať alebo aspoň zmierniť.
V závislosti od výsledkov právneho auditu sa klient môže kvalifikovane rozhodnúť ohľadom ním plánovanej transakcie, pričom v prípade zistenia závažných nedostatkov sa klient môže rozhodnúť transakciu aj neuskutočniť.
Právny audit nie je jednoduchá záležitosť a z toho dôvodu ide o časovo náročný proces, ktorý môže trvať aj niekoľko mesiacov. Tento proces však netreba podceniť, nakoľko je zvyčajne prínosom pre klienta a poskytuje mu relatívne výraznú mieru ochrany.