Protest prokurátora je jedným z prostriedkov kontroly orgánov verejnej správy, ktorý je upravený v zákone č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre (ďalej ako „ZoP“).
Podľa § 22 ods. 1 písm. a) ZoP je protest prokurátora právnym prostriedkom, ktorým „prokurátor vykonáva dozor nad dodržiavaním zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov orgánmi verejnej správy.“
Podľa § 23 ods. 1 ZoP: „Prokurátor je oprávnený podať protest proti správnym aktom orgánov verejnej správy uvedeným v § 21 ods. 1 písm. a), ktorými bol porušený zákon alebo iný všeobecne záväzný právny predpis.“
Správnymi aktmi orgánov verejnej správy podľa § 21 ods. 1 písm. a) ZoP sa rozumejú:
- Rozhodnutia orgánov verejnej správy
- Opatrenia orgánov verejnej správy
- Opatrenia orgánov verejnej správy so všeobecnými účinkami
- Uznesenia orgánov územnej samosprávy
- Všeobecne záväzné právne predpisy (VZN) vydané orgánmi verejnej správy.
Prokurátor môže podať protest prokurátora na základe podnetu akejkoľvek osoby.
Podľa § 31 ods. 2 ZoP: Podnetom sa rozumie podanie, ktoré smeruje k tomu, aby prokurátor vykonal opatrenia v rozsahu svojej pôsobnosti.
Podľa § 31 ods. 3 ZoP: Podnetom podľa tohto zákona nie je podanie, ktoré:
- je anonymné,
- nie je čitateľné alebo zrozumiteľné,
- má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, návrhu alebo žiadosti,
- je zaslané na prokuratúru len pre informáciu,
- poukazuje na nedostatky v činnosti orgánu verejnej moci, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom alebo ktorých odstránenie alebo vybavenie nepatrí do pôsobnosti prokuratúry,
- je sťažnosťou alebo iným podaním podľa osobitného predpisu,
- je oznámením o skutočnostiach, že bol spáchaný trestný čin, alebo iným podaním, na vybavenie ktorého sa vzťahuje Trestný poriadok.
Podľa § 32 ods. 1 ZoP: „Podnet sa podáva písomne, ústne do zápisnice, telefaxom alebo elektronickými prostriedkami. Podnet urobený telefaxom alebo elektronickými prostriedkami bez zaručeného elektronického podpisu treba doplniť do troch pracovných dní predložením jeho originálu v listinnej podobe alebo elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom.“
V zmysle § 32 ods. 2 ZoP každý podnet musí obsahovať:
- komu je určený
- akej veci sa týka
- kto ho podáva
- proti komu smeruje
- čoho sa podávateľ podnetu domáha a
- odôvodnenie podnetu.
Podnet musí byť datovaný a podpísaný podávateľom podnetu alebo jeho zástupcom. Ak sa podávateľ podnetu domáha preskúmania zákonnosti rozhodnutia alebo opatrenia, k podnetu priloží aj napadnuté rozhodnutie alebo opatrenie a uvedie dôvody, pre ktoré považuje toto rozhodnutie alebo opatrenie za nezákonné. Ak nemôže k podnetu priložiť napadnuté rozhodnutie alebo opatrenie, musí uviesť jeho spisovú značku, dátum jeho vydania a orgán, ktorý ho vydal, a ak ani to nie je možné, musí aspoň uviesť, kedy a ako sa o rozhodnutí alebo opatrení dozvedel.
Ak podnet nespĺňa tieto náležitosti, prokurátor vyzve podávateľa, aby ho opravil alebo doplnil v lehote, ktorú mu určí, pričom táto lehota nesmie byť kratšia ako 10 dní (§ 32 ods. 3 ZoP). V opačnom prípade prokurátor na podnet neprihliadne (§ 34 ods. 1 písm. c) ZoP).
V zmysle § 34 ods. 1 ZoP „Podnet možno podať na ktorejkoľvek prokuratúre.“ Podľa § 34 ods. 2 ZoP „Prijatie podnetu potvrdí prokurátor podávateľovi podnetu najneskôr do 10 dní od jeho doručenia. Ústne podaný podnet spíše do zápisnice; na žiadosť podávateľa podnetu mu poskytne odpis zápisnice.“