Umelá inteligencia (AI) v Európskej únii

Akt o umelej inteligencii

Dňa 13. marca 2024 bolo schválené nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1689 z 13. júna 2024, ktorým sa stanovujú harmonizované pravidlá v oblasti umelej inteligencie a ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 300/2008, (EÚ) č. 167/2013, (EÚ) č. 168/2013, (EÚ) 2018/858, (EÚ) 2018/1139 a (EÚ) 2019/2144 a smernice 2014/90/EÚ, (EÚ) 2016/797 a (EÚ) 2020/1828, ktoré nesie skrátený názov Akt o umelej inteligencii.

Celý text nariadenia možno nájsť aj v slovenskom jazyku na tomto odkaze.

Keďže ide o nariadenie, je záväzné pre všetky členské štáty Európskej únie bez toho, aby bolo potrebné prijímať ďalšie zákony na vnútroštátnej úrovni.

Akt o umelej inteligencii predstavuje vôbec prvý komplexný a ucelený právny rámec umelej inteligencie na celom svete (zdroj: Európska komisia).

Účel aktu o umelej inteligencii

Ak o umelej inteligencii má niekoľko cieľov, z ktorých dávame do pozornosti nasledovné:

  1. zlepšiť fungovanie vnútorného trhu stanovením jednotného právneho rámca, najmä pokiaľ ide o vývoj, uvádzanie na trh, uvádzanie do prevádzky a používanie systémov umelej inteligencie v Únii v súlade s hodnotami Únii,
  2. podporovať zavádzanie dôveryhodnej umelej inteligencie sústredenej na človeka,
  3. zaistiť vysokú úroveň ochrany zdravia, bezpečnosti a základných práv zakotvených v Charte  základných práv Európskej únie, vrátane ochrany demokracie, právneho štátu a životného prostredia, chrániť pred škodlivými účinkami systémov AI v Únii,
  4. podporovať inovácie – zabrániť rozdielom, ktoré bránia voľnému obehu, inováciám, nasadzovaniu a zavádzaniu systémov AI a súvisiacich výrobkov a služieb v rámci vnútorného trhu, a to stanovením jednotných povinností pre prevádzkovateľov a zaručením jednotnej ochrany prevažujúcich dôvodov verejného záujmu a práv osôb na celom vnútornom trhu,
  5. podpora inovácie s osobitným dôrazom na malé a stredné podniky vrátane startupov,
  6. vytvoriť podmienky na používanie tzv. vysokorizikových systémov.

Akt o umelej inteligencii ďalej zakazuje používať aplikácie umelej inteligencie, ktoré ohrozujú práva občanov (napr. systémy biometrickej kategorizácie založené na citlivých charakteristikách či  necielené extrahovanie podôb tváre z internetu alebo videozáznamov z bezpečnostných kamier na tvorbu databáz na rozpoznávanie tvárí). Z tohto zákazu existujú výnimky (napr. používanie systémov biometrickej identifikácie na účely pátrania po nezvestných osobách). Zakazuje sa aj taká umelá inteligencia, ktorá manipuluje ľudské správanie alebo zneužíva zraniteľnosť ľudí (zdroj: Európsky parlament).

Na koho sa vzťahuje akt o umelej inteligencii?

Podľa Článku 2 ods. 1 aktu o umelej inteligencii sa toto nariadenie vzťahuje na:

  • poskytovateľov, ktorí v Únii uvádzajú na trh alebo do prevádzky systémy AI alebo uvádzajú na trh modely AI na všeobecné účely, bez ohľadu na to, či sú títo poskytovatelia usadení alebo sa nachádzajú v Únii alebo v tretej krajine;
  • Poskytovateľom“ je fyzická alebo právnická osoba, orgán verejnej moci, agentúra alebo iný subjekt, ktorý vyvíja systém AI alebo model AI na všeobecné účely alebo ktorý si dáva vyvinúť systém AI alebo model AI na všeobecné účely a uvádza ho na trh alebo uvádza systém AI do prevádzky pod svojím vlastným menom alebo ochrannou známkou, či už za odplatu alebo bezodplatne.
  • subjekty nasadzujúce systémy AI, ktoré majú miesto usadenia alebo sa nachádzajú v Únii;
  • Nasadzujúcim subjektom“ je fyzická alebo právnická osoba, orgán verejnej moci, agentúra alebo iný subjekt, ktorý používa systém AI v rámci svojej právomoci, s výnimkou prípadov, keď sa systém AI používa v rámci osobnej neprofesionálnej činnosti;
  • poskytovateľov systémov AI a subjekty nasadzujúce systémy AI, ktoré majú miesto usadenia alebo sa nachádzajú v tretej krajine, ak sa výstup vytvorený systémom AI používa v Únii;
  • dovozcov a distribútorov systémov AI;
  • Dovozcom“ je fyzická alebo právnická osoba nachádzajúca sa alebo usadená v Únii, ktorá uvádza na trh systém AI, ktorý je označený menom alebo ochrannou známkou fyzickej alebo právnickej osoby usadenej v tretej krajine.
  • Distribútorom“ je fyzická alebo právnická osoba v dodávateľskom reťazci okrem poskytovateľa alebo dovozcu, ktorá na trhu Únie sprístupňuje systém AI.
  • výrobcov výrobkov, ktorí uvádzajú na trh alebo do prevádzky systém AI spolu so svojím výrobkom a pod vlastným menom alebo ochrannou známkou;
  • splnomocnených zástupcov poskytovateľov, ktorí nie sú usadení v Únii;
  • Splnomocneným zástupcom“ je fyzická alebo právnická osoba nachádzajúca sa alebo usadená v Únii, ktorá od poskytovateľa systému AI alebo modelu AI na všeobecné účely dostala a akceptovala písomné splnomocnenie plniť v jeho mene povinnosti a vykonávať postupy stanovené týmto nariadením.
  • dotknuté osoby, ktoré sa nachádzajú v Únii.

    Máte záujem o naše právne služby?

    Kontaktujte nás

    Kontaktný formulár

    Mobil

    +421 915 046 749 (8-18 h Po-Pia)

    Adresa

    AKMV advokátska kancelária s. r. o. Pluhová 17, 831 03 Bratislava Slovenská republika
    IČO:47 095 652 IČ DPH:SK 2023819710