„Podľa ustanovenia § 2 ods. 29 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon č. 576/2004 Z. z.“): „Zubno-lekárska pohotovostná služba je zdravotná starostlivosť, ktorou sa zabezpečuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti v rozsahu poskytovania špecializovanej zubno-lekárskej ambulantnej starostlivosti.“.
Podľa ustanovenia § 2 ods. 32 Zákona č. 576/2004 Z. z.: „Ordinačné hodiny sú časový úsek, v ktorom poskytovateľ poskytuje ambulantnú starostlivosť okrem poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby a zubno-lekárskej pohotovostnej služby.“.
Podľa ustanovenia § 8b ods. 1 Zákona č. 576/2004 Z. z.: „Zubno-lekársku pohotovostnú službu poskytujú poskytovatelia poskytujúci zubno-lekársku ambulantnú starostlivosť určenými zdravotníckymi pracovníkmi v zdravotníckom povolaní zubný lekár v zdravotníckom zariadení poskytovateľa, ktorý je oprávnený na základe vydaného povolenia prevádzkovať ambulanciu zubnolekárskej pohotovostnej služby v pracovných dňoch v čase určenom samosprávnym krajom
a v dňoch pracovného pokoja nepretržite v rozsahu najmenej štyroch hodín denne v čase určenom samosprávnym krajom.“.
Podľa ustanovenia § 8b ods. 2 Zákona č. 576/2004 Z. z.: „Zubno-lekárska pohotovostná služba sa poskytuje podľa rozpisu zabezpečenia poskytovania zubno-lekárskej pohotovostnej služby určeného samosprávnym krajom a zverejneného na jeho webovom sídle.“.
Z obsahu Žiadosti je zrejmé, že poskytovateľ zdravotnej starostlivosti má vydané povolenie výlučne na prevádzkovanie ambulancie zubného lekárstva, a to podľa ustanovenia § 11 ods. 2 písm. a) zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon č. 578/2004 Z. z.“) a nie je oprávnený prevádzkovať ambulanciu zubno–lekárskej pohotovostnej služby, na prevádzkovanie ktorej sa vydáva povolenie podľa ustanovenia § 11 ods. 1 písm. e) Zákona
č. 578/2004 Z. z.
Uvádzame, že aj napriek záujmu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti prevádzkovať ambulanciu zubného lekárstva vo večerných hodinách, približne v čase od 17:00 hod. do 23:00 hod. a počas víkendov, nejedná sa o prevádzkovanie ambulancie zubno–lekárskej pohotovostnej
služby a komerčné označenie ambulancie zubného lekárstva ako „Pohotovosti“ je spôsobilé uviesť pacienta, ktorý vyhľadáva poskytnutie zdravotnej starostlivosti v ambulancii zubno–lekárskej pohotovostnej služby, do omylu.
Podľa ustanovenia § 79 ods. 1 písm. za) Zákona č. 578/2004 Z. z.: „Poskytovateľ, ktorý je držiteľom povolenia alebo držiteľom licencie na výkon samostatnej zdravotníckej praxe, je povinný, ak v odseku 3 nie je ustanovené inak, ak ide o zdravotnícke zariadenie, v ktorom sa poskytuje
ambulantná zdravotná starostlivosť, umiestniť na viditeľnom mieste ordinačné hodiny schválené a potvrdené samosprávnym krajom a doplnkové ordinačné hodiny schválené a potvrdené samosprávnym krajom, ak sú určené, a označiť doplnkové ordinačné hodiny nápisom „DOPLNKOVÉ ORDINAČNÉ HODINY“ a schválené ordinačné hodiny a doplnkové ordinačné hodiny dodržiavať; povinnosť dodržiavať doplnkové ordinačné hodiny neplatí v čase, v ktorom poskytovateľ nemá
objednaných pacientov.“.
Podľa ustanovenia § 79 ods. 1 písm. e) Zákona č. 578/2004 Z. z.: „Poskytovateľ, ktorý je držiteľom povolenia alebo držiteľom licencie na výkon samostatnej zdravotníckej praxe, je povinný, ak v odseku 3 nie je ustanovené inak, viditeľne označiť druh zdravotníckeho zariadenia
(§ 7 ods. 3 a 4), jeho odborné zameranie, obchodné meno alebo meno a priezvisko držiteľa povolenia, právnická osoba je povinná uviesť aj meno a priezvisko odborného zástupcu, a ak má určeného náhradného odborného zástupcu, meno a priezvisko náhradného odborného zástupcu; označenie musí byť v štátnom jazyku.“.
Vzhľadom na povinnosť, ktorá poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti vyplýva z ustanovenia § 79 ods. 1 písm. e) Zákona č. 578/2004 Z. z., je nevyhnutné aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti označil druh zdravotníckeho zariadenia v súlade s povolením, ktoré mu bolo
vydané samosprávnym krajom ako aj v súlade s dotknutým zákonným ustanovením, pričom v tomto prípade sa jedná o druh zdravotníckeho zariadenia – ambulancia zubného lekárstva.
V tejto súvislosti si dovoľujeme podporne poukázať aj na právnu úpravu zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“). Podľa § 10 ods. 1 Obchodného zákonníka: „Obchodné meno nesmie byť zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa a nesmie vzbudzovať klamlivú predstavu o podnikateľovi alebo o predmete podnikania.“.
Podľa ustanovenia § 44 ods. 1 Obchodného zákonníka: „Nekalou súťažou je konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a je spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom. Nekalá súťaž sa zakazuje.“.
Podľa ustanovenia § 45 ods. 1 Obchodného zákonníka: „Klamlivou reklamou je reklama tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, označenia pôvodu výrobkov a iných práv a záväzkov, ktorá uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená alebo ku ktorým sa dostane, a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb alebo ktorá poškodzuje alebo môže poškodiť iného súťažiteľa alebo spotrebiteľa.“.
Podľa ustanovenia § 46 ods. 1 Obchodného zákonníka: „Klamlivým označením tovaru a služieb je každé označenie, ktoré je spôsobilé vyvolať v hospodárskom styku mylnú domnienku, že ním označený tovar alebo služby pochádzajú z určitého štátu, určitej oblasti alebo miesta
alebo od určitého výrobcu alebo že vykazujú osobitné charakteristické znaky alebo osobitnú akosť. Nerozhodné je, či označenie bolo uvedené bezprostredne na tovare, obaloch, obchodných písomnostiach a pod. Takisto je nerozhodné, či ku klamlivému označeniu došlo priamo
alebo nepriamo a akým prostriedkom sa tak stalo. Ustanovenia osobitného zákona platia obdobne.“.
Z interpretácie citovaných ustanovení Obchodného zákonníka vyplýva jednoznačný záujem zákonodarcu zamedziť špekulatívnemu a účelovému označeniu spoločností, tovarov, služieb a chrániť účastníka hospodárskeho vzťahu (vrátane pacienta). Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky má za to, že túto úpravu je možné analogicky aplikovať aj na označenie názvu, resp. druhu zdravotníckeho zariadenia.
Nekorektné označenie druhu zdravotníckeho zariadenia by mohlo vzbudzovať klamlivú predstavu o forme poskytovania zdravotnej starostlivosti, ku ktorej by označením ambulancie zubného lekárstva ako „pohotovosti“ došlo a v konečnom dôsledku by
mohlo poškodiť pacienta.
Akceptovanie návrhu žiadateľa by navyše viedlo k absurdnému záveru, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti sú spôsobilí ľubovoľne pridávať k názvom prídomky vychádzajúce z legislatívy vzbudzujúce legitímne očakávania pacientov, čo by viedlo k erózii zaužívaného systému ich označovania.
Záver
S poukazom na prezentované skutočnosti máme za to, že je neprípustné, aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorému nebolo vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie zubno–lekárskej pohotovostnej služby používal označenie „pohotovosť“, a to bez toho, aby splnil príslušné legislatívne požiadavky.“ (zdroj: Ministerstvo zdravotníctva SR)