Žiadosť o sprístupnenie informácií podľa infozákona

V tomto článku sa venujeme spôsobu sprístupňovania informácií v zmysle ústavného práva na informácie.

Základným rámcom na uplatňovanie práva na informácie ako jedného z hlavných politických práv je zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov – tzv. zákon o slobode informácií (ďalej len „ZSI“).

Podľa § 3 ods. 1 ZSI: „Každý má právo na prístup k informáciám, ktoré majú povinné osoby k dispozícii.

Podľa § 3 ods. 3 ZSI: „Informácie sa sprístupňujú bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu, pre ktorý sa informácia požaduje.“

Kto musí informácie sprístupniť?

Povinnými osobami v zmysle § 2 ods. 1 a 2 ZSI sú: „štátne orgány, obce, vyššie územné celky ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti, ďalej právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného zákona.“

Čo musí obsahovať infožiadosť?

Sprístupňovanie informácií na základe žiadosti je upravené v § 14 a nasl. ZSI. Základné náležitosti žiadosti nájdeme upravené priamo v § 14 ods. 1 a 2 ZSI:

Podľa § 14 ods. 1: „Žiadosť možno podať písomne, ústne, faxom, elektronickou poštou alebo iným technicky vykonateľným spôsobom.“

Ustanovenie § 14 ods. 2 zas vymenúva štyri základné obsahové náležitosti žiadosti: „Zo žiadosti musí byť zrejmé:

  1. ktorej povinnej osobe je určená,
  2. meno, priezvisko, názov alebo obchodné meno žiadateľa, jeho adresa pobytu alebo sídlo,
  3. ktorých informácií sa žiadosť týka a
  4. aký spôsob sprístupnenia informácií žiadateľ navrhuje.“

Zo žiadosti musí byť zrejmé, aké informácie žiadateľ požaduje sprístupniť. Ak je vymedzenie požadovanej informácie neurčité alebo príliš všeobecné, povinná osoba bezodkladne vyzve žiadateľa na doplnenie žiadosti podľa § 14 ods. 3 ZSI. Vo výzve ho povinná osoba zároveň poučí o tom, ako treba doplnenie urobiť, čo znamená, že mu oznámi, z akých dôvodov jej nie je jasné, aké informácie žiadateľ požaduje, alebo mu oznámi, aké kritérium týkajúce sa informácie by bolo potrebné uviesť, aby mohla povinná osoba požadovanú informáciu identifikovať. Často nie je v možnostiach žiadateľa presne uviesť označenie dokumentov, resp. listín, o ktoré má záujem. V takom prípade sa za dostatočne určitú žiadosť považuje aj žiadosť o sprístupnenie fotokópií listín, resp. dokumentov, vytvorených „v súvislosti“ s určitou udalosťou, rokovaním či úkonom. Za určitú žiadosť možno tiež považovať žiadosť o sprístupnenie dokumentov určitého druhu vytvorených v časovom intervale stanovenom žiadateľom (napr. stavebných povolení vydaných od 1. januára do 1. marca). Za príliš všeobecnú žiadosť možno považovať napríklad žiadosť o poskytnutie „všetkých informácií o činnosti obce“, pretože nie je identifikovateľný okruh informácií, ktoré by mala povinná osoba vyhľadávať. (…) Nemožno od žiadateľa požadovať, aby presne určil informácie obsiahnuté v listine, ktorých sprístupnenie požaduje. Pri vymedzovaní informácií, o ktorých sprístupnenie žiadateľ žiada, sa odporúča formulovať žiadosť čo najpresnejšie. Na nepresne formulované otázky a všeobecne vymedzené požadované informácie môže žiadateľ dostať od povinnej osoby veľmi všeobecné alebo neurčité odpovede, ktorými si však povinná osoba svoju povinnosť formálne splní (zdroj: viaiuris)“

Doplnenie žiadosti o informáciu

Ustanovenie § 14 ods. 3 ZSI ďalej hovorí, že „Ak žiadosť nemá predpísané náležitosti uvedené v odseku 2, povinná osoba bezodkladne vyzve žiadateľa, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako 7 dní, neúplnú žiadosť doplnil. Poučí žiadateľa aj o tom, ako treba doplnenie urobiť. Ak napriek výzve povinnej osoby žiadateľ žiadosť nedoplní a informáciu nemožno pre tento nedostatok sprístupniť, povinná osoba žiadosť odloží.“

Pozastavenie účinnosti ustanovení o úhrade nákladov za vyhľadávanie informácií

28. marca 2025 nadobudlo účinnosť Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 6/2025 o pozastavení účinnosti § 14 ods. 6 a 7 a § 21 ods. 1 druhej vety zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám.

Podľa týchto ustanovení, povinná osoba mohla požadovať aj úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií. Povinná osoba písomne oznámila túto skutočnosť spolu s výškou úhrady žiadateľovi v lehote do piatich pracovných dní. Z oznámenia muselo byť zrejmé, na základe akých skutočností a akým spôsobom bola výška úhrady povinnou osobou vyčíslená. Poskytnutie informácie bolo podmienené zaplatením úhrady požadovanej povinnou osobou.

Skupina 33 poslancov a verejný ochranca práv podali návrh na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky o súlade týchto ustanovení s Ústavou Slovenskej republiky a Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Ústavný súd tieto návrhy spojil do jedného konania. Ich argumentácia spočívala v tom, že zavedenie oprávnenia povinnej osoby požadovať úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je neústavným obmedzením práva na informácie a viacerých ústavných princípov. Taktiež inštitút oznámenia a vyčíslenia výšky úhrady je porušením princípu jasnosti, určitosti a predvídateľnosti právnej normy.

Ústavný súd sa stotožnil s navrhovateľmi v ich vnímaní možných negatívnych následkov. Dospel k záveru, že hrozba nepriaznivých dopadov do sféry adresátov zákona je reálna, priama a konkrétna, preto rozhodol o pozastavení účinnosti § 14 ods. 6 a 7 a § 21 ods. 1 druhej vety predmetného zákona.

Odmietnutie sprístupniť informáciu živnostenským úradom

Niektoré úrady môžu odmietnuť sprístupniť informáciu.

V praxi sme sa stretli s odmietnutím pri žiadosti smerujúcej na živnostenský úrad, kedy odmietnutie odôvodnil tým, že predmet otázok sa týka údajov, ktoré sú zapísané (a prístupné) v živnostenskom registri v jeho verejnej časti.

V zmysle § 60b ods. 7 živnostenského zákona „na poskytovanie údajov zo živnostenského registra sa nevzťahujú ustanovenia osobitného zákona o sprístupňovaní informácií“, t. j. zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.

V zmysle § 60a ods. 1 živnostenského zákona „každý má právo vyžadovať od živnostenského úradu výpis z verejnej časti registra. Výpis z verejnej časti registra obsahuje zapísané údaje platné v deň jeho vydania.“

Podnet na vykonanie kontroly

V praxi sme sa tiež stretli s tým, že niektoré úrady, ak im príde žiadosť o informáciu podľa infozákona, okrem poskytnutia informácie vec preveria aj z vlastnej iniciatívy.

Rovnako aj v niektorých prípadoch, keď dôjde k odmietnutiu žiadosti o informáciu, môžu podanie žiadateľa posúdiť ako podnet na vykonanie kontroly a začnú šetrenie.

Máte záujem o naše právne služby?

Kontaktujte nás

Kontaktný formulár

Mobil

+421 915 046 749 (8-18 h Po-Pia)

Adresa

AKMV advokátska kancelária s. r. o. Pluhová 17, 831 03 Bratislava Slovenská republika
IČO:47 095 652 IČ DPH:SK 2023819710

Otázky z poradne

Doklad o pobyte – Veľká Británia

V tejto poradni riešime problematiku predkladania dokladu o pobyte vo VB.

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ

Výpis z registra mimovládnych organizácií

V tejto poradni radíme, ako postupovať pri vyžiadaní výpisu z registra mimovládnych organizácií.

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ

Duplikáty dokladov z osobitnej matriky

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ
Zobraziť všetky z rovnakej kategórie