Zodpovednosť za vady (úprava od 1.7.2024)

Novelou Občianskeho zákonníka (ďalej len „OZ“), ktorá vstupuje do účinnosti od 1. júla 2024, došlo k výrazným zmenám v úprave jednak všeobecnej, jednak osobitnej zodpovednosti za vady.

Všeobecnú zodpovednosť za vady nájdeme upravenú v rozmedzí ustanovení § 499 až § 510 OZ. Tieto ustanovenia sa vzťahujú na všetky druhy zmlúv uzatváraných podľa OZ, na základe ktorých sa prenecháva vec za určitú odplatu (teda nielen na tie, ktorých cieľom je prevod vlastníckeho práva, ale aj na nájomnú zmluvu či zmluvu o oprave a úprave veci). Všeobecná úprava sa v prípade týchto zmluvných typov aplikuje len subsidiárne (podporne), a to na otázky a situácie, ktoré osobitná úprava nerieši.

Podotýkame, že niektoré konkrétne zmluvné typy majú svoju vlastnú úpravu zodpovednosti za vady, ktorá má prednosť pred úpravou všeobecnou – hovoríme tu o osobitnej zodpovednosti za vady.

Zmeny vo všeobecnej zodpovednosti za vady od 1.7.2024

V rámci úpravy všeobecnej zodpovednosti za vady sa zavádza nové pravidlo, ktoré spočíva v povinnosti scudziteľa (osoba, ktorá sa „zbavuje“ veci za odplatu, či už predajom, alebo jej prenechaním do dočasného užívania) upozorniť nadobúdateľa veci na všetky jej vady, ktoré sú mu známe, ešte pred uzavretím samotnej zmluvy. Pripomíname, že do 30. 6. 2024 platilo toto pravidlo len pri kúpnej zmluve (§ 596 OZ); po novom však ide o generálnu povinnosť každého scudziteľa (teda nie len predávajúceho) a nájdeme ju obsiahnutú v § 501 ods. 1 OZ.

Do § 503 ods. 3 OZ sa pridávajú nové náležitosti obchodnej záruky, ktoré sa doposiaľ vzťahovali len na spotrebiteľskú záruku. Záručný list tak okrem údajov ako obchodné meno alebo názov poskytovateľa záruky, jeho sídlo alebo miesto podnikania musí obsahovať aj označenie veci, na ktorú sa záruka vzťahuje, podmienky záruky a postup, ktorý musí oprávnená osoba dodržať, aby dosiahla plnenie záruky.

Podľa § 505 ods. 1 bolo možné vytknúť vady do šiestich mesiacov odo dňa ich zistenia, najneskôr však do uplynutia záručnej doby. Novelou sa však zavádza možnosť účastníkov dohodnúť sa, že vady bude možné vytknúť aj v inej lehote, než stanovuje zákon. Zároveň sa pridáva nové ustanovenie § 505 ods. 2, podľa ktorého sa čas od vytknutia vady až do vykonania opravy do záručnej doby nepočíta. Poskytovateľ záruky je tiež povinný vydať nadobúdateľovi veci potvrdenie o tom, kedy vec reklamoval, ako aj o vykonaní opravy a o čase jej trvania.

Nároky zo zodpovednosti za vady

Novelou sa tiež rozširuje a sprehľadňuje znenie § 507 OZ:

  • Podľa ods. 1 ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže nadobúdateľ požadovať jej bezplatné odstránenie. Scudziteľ je v takom prípade povinný vadu odstrániť v primeranej lehote, t. j. v najkratšom čase potrebnom na posúdenie vady a na opravu či výmenu veci so zreteľom na jej povahu a na závažnosť vady.
  • Pri neodstrániteľnej vade, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bezvadná, má nadobúdateľ právo od zmluvy odstúpiť. Novelou sa dopĺňa, že toto právo má nadobúdateľ aj vtedy, ak ide síce o vadu odstrániteľnú, no vada sa vyskytla po oprave veci a takisto vtedy, keď pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať (§ 507 ods. 2 OZ). Nadobúdateľ má právo na primeranú zľavu z ceny vtedy, ak vec trpí neodstrániteľnou vadou, no tá nebráni jej riadnemu užívaniu (§ 507 ods. 3 OZ).
  • Novela dáva nadobúdateľovi možnosť odstúpiť od zmluvy aj v prípade, ak ho scudziteľ výslovne ubezpečil, že vec má určité vlastnosti (najmä vlastnosti vyžiadané nadobúdateľom), alebo že vec netrpí žiadnymi vadami a toto ubezpečenie sa ukázalo byť nepravdivým (§ 507 ods. 4 OZ).

Zaujímavosť

Podotýkame, že OZ účinný pred 1. 7. 2024 sa postupom vytknutia odstrániteľných vád nijako nezaoberal; ide teda o celkom novú úpravu, ktorá vypĺňa prázdne miesto v zákone.

Vyššie popísané nároky zo zodpovednosti za vady je potrebné uplatniť na súde vo všeobecnej trojročnej premlčacej dobe, ktorá plynie odo dňa, keď nadobúdateľ vytkol (reklamoval) vady u scudziteľa (§ 508 ods. 1 OZ).

Novelou sa však stanovuje, že v niektorých špeciálnych prípadoch nie je reklamácia vady potrebná na to, aby si mohol nadobúdateľ uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady na súde (ide napr. o spotrebiteľské zmluvy s digitálnym plnením). V takých prípadoch plynie premlčacia doba už odo dňa vadného plnenia. Vzhľadom na špecifiká nepretržitého plnenia (napr. pri dodávaní digitálnej služby počas určitého obdobia) je rozhodujúcim momentom deň prejavenia vady a premlčacia doba tak neuplynie skôr, než za dva mesiace po skončení s plnením (§ 508 ods. 2 OZ).

V § 509 ods. 2 OZ sa novelou predlžuje lehota, počas ktorej si nadobúdateľ môže uplatniť u scudziteľa právo na náhradu nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s reklamáciou vady, za ktorú zodpovedá scudziteľ a s uplatnením práv zo zodpovednosti za tieto vady, a to z jedného mesiaca po uplynutí reklamačnej doby na dva mesiace od dodania opravenej veci alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy.

Zmeny v osobitnej zodpovednosti za vady – spotrebiteľská kúpna zmluva (§ 618 až § 626 OZ)

V nadväznosti na úplne novú a originálnu úpravu zmlúv, ktorých predmetom je tzv. digitálne plnenie (napr. poskytovanie digitálnej služby po určitú nepretržitú dobu), sa stanovuje, že predávajúci zodpovedá za každú vadu digitálneho plnenia, ktorá sa prejaví kedykoľvek počas dohodnutej doby plnenia, najmenej však počas celých dvoch rokov od prvého dodania digitálneho obsahu či poskytnutia digitálnej služby (§ 619 ods. 2 OZ). Ide tu o výnimku zo zákonnej záručnej doby, ktorá je pri spotrebiteľských kúpnych zmluvách štandardne dvojročná a plynie odo dňa dodania veci. Ustanovenia o dĺžke záručnej doby pritom zostali aj po novelizácii v zásade rovnaké.

V § 619 ods. 4 OZ sa zavádza nové ustanovenie o zodpovednosti predávajúceho za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou veci. Dané ustanovenie sa vzťahuje aj na digitálny obsah či digitálne služby. Osobitne sa rieši situácia, ak na veci s digitálnymi prvkami vznikne vada v dôsledku nenainštalovania aktualizácie. § 619 ods. 4 OZ hovorí, že v takomto prípade predávajúci za vadu nezodpovedá, ak si kupujúci aktualizáciu nenainštaloval v primeranej lehote po jej dodaní, pričom ho predávajúci informoval o dostupnosti aktualizácie i následkoch jej nenainštalovania a zároveň nenainštalovanie či nesprávna inštalácia aktualizácie kupujúcim neboli spôsobené chybami v návode na inštaláciu.

Pre ľahšie vyvodenie zodpovednosti za vady sa do OZ vkladá ustanovenie o dôkaznom bremene, ktoré hovorí, že pri vade, ktorá sa prejaví v priebehu plynutia záručnej doby (§ 619 ods. 1 až 3 OZ), sa uplatní vyvrátiteľná domnienka, že táto vada existovala už v čase dodania veci. Kupujúci je tak povinný preukázať len nesúlad veci so všeobecnými (§ 617 OZ) alebo dohodnutými (§ 616 OZ) požiadavkami, nemusí preukazovať, že daný nesúlad existoval už v čase dodania veci. Domnienka však môže byť vyvrátená, ak sa preukáže, že nesúlad v čase dodania neexistoval alebo ak je domnienka nezlučiteľná s povahou veci alebo vady (napr. pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia (potraviny, živé kvety) alebo veciach určených na jedno použitie).

Nároky z vád

Ak predávajúci zodpovedá za vady predanej veci, kupujúci má voči nemu:

  • právo na odstránenie vady opravou alebo výmenu veci,
  • právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo
  • právo od zmluvy odstúpiť.

Kupujúci však musí najskôr vady reklamovať u predajcu, a to do dvoch mesiacov, odkedy sa o nich dozvedel, najneskôr však do uplynutia záručnej doby. Bezodkladne po reklamácii je predávajúci povinný vystaviť kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady, v ktorom zároveň uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni. Táto lehota nesmie byť dlhšia ako 30 dní; predĺžiť ju možno len z objektívnych dôvodov, ktoré predávajúci nemôže ovplyvniť (§ 622 ods. 3 OZ). Vzhľadom na to, že zodpovednosť predávajúceho je časovo limitovaná trvaním záručnej doby, nevyhnutnou súčasťou reklamácie je aj preukázanie momentu dodania (napr. potvrdením o kúpe, dodacím listom či e-mailom potvrdzujúcim dodanie veci).

Na ochranu spotrebiteľa, ktorý sa domnieva, že mu bola predaná vadná vec, sa do OZ pridáva ustanovenie oprávňujúce kupujúceho odoprieť zaplatiť predávajúcemu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti vyplývajúce z jeho zodpovednosti za vady. Akonáhle tak urobí, kupujúci mu cenu bez zbytočného odkladu zaplatí (§ 621 ods. 2 OZ).

Ak si kupujúci uplatní u predávajúceho nárok zo zodpovednosti za vady spočívajúci v oprave veci, od účinnosti novely OZ má predávajúci právo odmietnuť vadu odstrániť, ak oprava ani výmena veci nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady (§ 623 ods. 2 OZ). V takom prípade môže kupujúci buď požadovať zľavu z kúpnej ceny, alebo môže od kúpnej zmluvy odstúpiť.

Zavádza sa tiež nová povinnosť kupujúceho prevziať si od predávajúceho vec, ktorú mu odovzdal na opravu či výmenu, a to najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju po oprave alebo výmene mal prevziať. V opačnom prípade môže predávajúci neprevzatú vec predať (§ 623 ods. 5 OZ). Táto úprava reaguje sa situácie, kedy si pasívni kupujúci neprevzali veci po ich oprave či výmene a predávajúci boli tak povinní znášať náklady na ich uskladnenie a súčasne nevedeli, kedy a či vôbec si ich kupujúci prídu prevziať.

Ako vyplýva aj z textu vyššie, zľava z kúpnej ceny a odstúpenie od zmluvy predstavujú až sekundárne prostriedky nápravy vád. Vzhľadom na to, že odstúpenie od zmluvy je najvýraznejším zásahom do vzájomných práv a povinností zmluvných strán, preferuje sa oprava, výmena, resp. zľava z kúpnej ceny. Kupujúci však nemôže od zmluvy odstúpiť kvôli zanedbateľnej vade. Toto právo mu nepatrí ani vtedy, ak sa na vzniku vady sám pričinil. V oboch prípadoch znáša dôkazné bremeno o uvedených skutočnostiach predávajúci. Zákon hovorí, že kupujúcemu vzniká právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo na odstúpenie od zmluvy najmä ak:

  1. Predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
  2. Predávajúci odmietol odstrániť vadu,
  3. Vec má rovnakú vadu aj po jej oprave či výmene,
  4. Vada je tak závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od zmluvy (ide o prípady, ak je vada natoľko vážna, že vec nie je možné užívať bežným spôsobom a od kupujúceho nemožno očakávať, že bude mať dôveru v jej opravu či výmenu za inú),
  5. Predávajúci vyhlásil alebo u okolností je zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.

Veľkým prínosom novely je aj to, že podrobne popisuje konkrétne účinky odstúpenia od zmluvy (§ 624 ods. 6 až 9 OZ). Kupujúcemu vzniká povinnosť vrátiť vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Ak ide o vec, ktorá vyžadovala inštaláciu, predávajúci zabezpečí jej odstránenie. Predávajúci je zas povinný vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, a to najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci predávajúcemu, resp. po preukázaní, že mu kupujúci vec zaslal (podľa toho, ktorý okamih nastane skôr). Predávajúci vráti cenu rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení (to isté platí aj pri zľave z kúpnej ceny). Predávajúci však nemá právo na náhradu škody spôsobenej bežným opotrebovaním veci, ani na odplatu za bežné užívanie veci pred odstúpením od zmluvy.

Predávajúci ako zmluvná strana priamo zodpovedá kupujúcemu za vady predanej veci. Ak je však vada, za ktorú zodpovedá predávajúci, výsledkom konania alebo opomenutia inej osoby v reťazci dodávok (výrobca, dovozca, distribútor), má predávajúci voči tejto osobe právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v dôsledku reklamácie a uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady kupujúcim (§ 625 OZ).

Inštitút tzv. spotrebiteľskej záruky

V neposlednom rade sa novelou zavádza aj inštitút tzv. spotrebiteľskej záruky (§ 626 OZ), ktorý spočíva v možnosti výrobcu alebo predávajúceho poskytnúť kupujúcemu – spotrebiteľovi záruku nad rámec práv vyplývajúcich mu zo zodpovednosti za vady. Podmienky tejto záruky sú vymedzené v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame. Záručný list musí okrem iného obsahovať poučenie pre kupujúceho, že má aj naďalej voči predávajúcemu práva zo zodpovednosti za vady podľa § 621 OZ, ktoré nie sú spotrebiteľskou zárukou dotknuté; na platnosť spotrebiteľskej záruky však nemá vplyv, ak by niektorá z náležitostí záručného listu absentovala!

Spotrebiteľská zmluva o zhotovení veci na zákazku (§ 648 OZ)

Novelou sa stanovuje, že ustanovenia o spotrebiteľskej kúpnej zmluve (§ 613 až § 626 OZ) sa v celom rozsahu aplikujú aj na spotrebiteľské zmluvy o zhotovení veci na zákazku.

Máte záujem o naše právne služby?

Kontaktujte nás

Kontaktný formulár

Mobil

+421 915 046 749 (8-18 h Po-Pia)

Adresa

AKMV advokátska kancelária s. r. o. Pluhová 17, 831 03 Bratislava Slovenská republika
IČO:47 095 652 IČ DPH:SK 2023819710

Otázky z poradne

Vady na vozidle – možnosti vrátenia kúpnej ceny

Od 1.7.2024 je účinná nová úprava zodpovednosti za vady podľa Občianskeho zákonníka, viac si prečítate v našom článku: Zodpovednosť za vady od 1.7.2024

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ

Stočené kilometre – aké mám možnosti ako kupujúci?

Kúpil som si pred troma mesiacmi auto od inej osoby, nie cez autobazár. Pred týždňom bolo v oprave, kde sa zistilo,...

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ

Obmedzenie / zbavenie svojprávnosti – právna poradňa

Prečítajte si právnu poradňu - Vaše otázky a odpovede k obmedzeniu / zbaveniu svojprávnosti určitej osoby na právne úkony.

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ
Zobraziť všetky z rovnakej kategórie